11 Ekim 2009 Pazar

ÖRTÜCÜLÜK-OPACITY


Water and Color Reunion., originally uploaded by Anoop Negi.
Örtücülük, bir tabaka ya da filmin, arkasındaki şekli saklama gücüdür.
Örtücülük boya film kalınlığının yanı sıra kullanılan boyanın pigment yoğunluğu ile yakından ilgilidir. Titanium dioxide beyaz ya da metalik gümüş ve altın pigment içeren boyalar daha örtücüdür. Tam pigment konsantrasyonuna sahip metalik gümüş ve altın boyalar dışında tam örtücülüğe sahip boya bulmak hemen hemen olanaksızdır. Bütünüyle örtücü bir boya filmi varsayalım:
Yüzeye vuran ışık yalnızca hava/boya arayüzünden yansıyacaktır. Yansıyan ışık yalnızca boyaya görüntüsünü sağlayan boya renginin dalga boylarından oluşacaktır. Ancak çoğu boyalar kısmen örtücü oldukları için yüzeye çarpan ışığın bir kısmı emilir, bir kısmı hava/boya ve hava/zemin arayüzlerinden yansır. NCS, RAL, HKS, BS381C ve BS4800 gibi boya renkleri doğalarındaki örtücülük özelliği nedeniyle, grafik sektörünün kullandığı Pantone renklerine kıyasla daha sağlıklı biçimde yakalanır. Proses mavi, yeşil ve siyah dışında ofset baskı boyalarında kullanılan pigmentlerin ışık haslıkları ve kimyasal dayanıklıkları düşük ve orta düzeyde olmakla birlikte genellikle daha temiz ve şeffaftırlar. Bu boyalarla güçlü parlak ve temiz renkler yakalanabilir.Kıyaslama yaparsak, serigrafi boyalarının üretiminde kullanılan pigmentler örtücülük düzeyleri, ışık haslıkları ve ürün dayanıklıkları göre seçilir. Serigrafi boyalarının pigmentlerinin üç temel gerekliliği olan; örtücülük, ışık haslığı ve ürün dayalılılıklığı görece kirli bir görüntüye yol açmaktadır. Boya renklerinin ofset renkleri kadar temiz olmadığı, daha ziyade serigrafi boyalarına benzediği göz önünde bulundurulur ise, neden serigrafi boyaları ile Pantone grafik renkleri değil de boya renklerinin daha iyi yakalandığı ortaya çıkmaktadır.